Allmänna villkor

Allmänna Villkor för Hushållsnära Tjänster

1. Tillämpningsområde

Dessa allmänna villkor gäller för hushållsnära tjänster som tillhandahålls av MKC Movement AB, org. nr. 559414-1854 ("Nordbor"). Avtalet mellan Nordbor och Kunden omfattar dessa villkor.

2. Specifika Villkor för Vissa Tjänster

2.1 Övriga Tjänster

För vissa tjänster kan särskilda villkor gälla. Dessa framgår vid beställning av den specifika tjänsten.

3. Nordbors Ansvar

3.1 Nordbor ska utföra Tjänsterna med hög kvalitet och enligt överenskommelse. Vår personal är utbildad och vi följer gällande regler för säker och professionell tjänsteutföring.

3.2 Om specifik personal har avtalats, kommer Nordbor att sträva efter att tillhandahålla denna personal. Vid sjukdom eller annan frånvaro kan annan personal ersätta den avtalade.

3.3 Vi förbehåller oss rätten att använda underleverantörer, men ansvarar för deras arbete som om det vore vårt eget.

4. Kundens Ansvar

4.1 Kunden måste ge oss tillgång till utrymmen och tillhandahålla den utrustning som behövs för att utföra Tjänsterna.

4.2 Kunden ska informera om relevanta förhållanden, såsom renoveringar och ömtåliga föremål, för att underlätta vårt arbete.

4.3 Vi ansvarar för de nycklar som vi har kvitterat ut.

4.4 Kunden ska säkerställa att arbetsmiljön är säker och i enlighet med gällande regler.

4.5 Om Kunden inte uppfyller sina åtaganden kan Nordbor debitera extra enligt självkostnadsprincipen.

5. Rätt att Vägra Tjänster

5.1 Nordbor kan vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger, såsom bristande respekt eller felaktig information från Kunden.

5.2 Om vi nekar att utföra Tjänsterna kan vi debitera Kunden enligt vår prislista.

6. Av- och Ombokning

6.1 Kunden har rätt att avboka en Tjänst kostnadsfritt fram till fem (5) dagar innan avtalat arbetstillfälle.

6.2 Vid avbokning som sker inom fem (5) dagar innan avtalat arbetstillfälle debiteras en avgift på 50 % av Tjänstkostnaden.

6.3 Vid avbokning som sker mindre än en (1) dag innan avtalat arbetstillfälle debiteras kunden en avboknings-avgift motsvarande Tjänstens fulla pris.

6.4 Vid sjukdom ska en ny tid bokas inom fem (5) dagar, utan extra kostnad. Den nya tiden schemaläggs i samråd med kunden och utförare. Om kunden väljer att avstå från att boka en ny tid debiteras kunden samma belopp som för den ursprungligen bokade Tjänsten.

6.5 Avbokningsavgifter är ej berättigade till RUT-avdrag.

7. Priser och Avgifter

7.1 Priser och avgifter för Tjänsterna framgår enligt avtal eller vår aktuella prislista. Priser inkluderar moms men inte eventuella avdrag.

7.2 Vi kan debitera en serviceavgift för material och RUT- eller ROT-administration.

7.3 Priser kan justeras vid förändringar i kostnader. Kunden meddelas om sådana förändringar och har rätt att säga upp avtalet vid prisjusteringar.

7.4 Merarbete debiteras vid förändringar i Tjänsternas omfattning eller vid felaktig information från Kunden.

7.5 Vid vissa Tjänster kan extra avgifter för transport tillkomma.

8. RUT- och ROT-avdrag

8.1 Vi ansöker om RUT- och ROT-avdrag. Kunden ansvarar för att uppfylla villkoren för avdragen.

8.2 Kunden kan begära RUT- eller ROT-avdrag enligt gällande regler.

8.3 Om Skatteverket inte godkänner avdraget är Kunden ansvarig för den delen.

9. Betalning

9.1 Fakturering sker i efterskott och betalning ska ske enligt fakturans förfallodatum.

9.2 Vid sen betalning tillkommer dröjsmålsränta och eventuell påminnelseavgift.

9.3 Vid utebliven betalning kan vi avbryta eller frysa Tjänsterna tills full betalning sker.

9.4 Eventuella invändningar mot fakturan ska göras senast på förfallodagen.

10. Försäkring

10.1 Vi har ansvarsförsäkring. Vår försäkring täcker inte skador som orsakats av Kunden.

10.2 Reklamationer kan hanteras av vårt försäkringsbolag.

10.3 Kunden ska ha egen hemförsäkring för de utrymmen där Tjänsterna utförs.

11. Utebliven eller Felaktig Tjänst

11.1 Om vi inte utför en Tjänst av orsaker som inte beror på Kunden, debiteras inte Kunden.

11.2 Vid fel eller reklamation i vår tjänst ska Kunden informera oss inom 24 timmar för möjlighet att rätta till felet.

11.3 Skador på egendom ersätts endast om kunden kan bevisa att vi orsakat skadan.

12. Ansvarsbegränsning

12.1 Vi ansvarar endast för direkta skador som är en direkt följd av vår tjänst. Vi ansvarar inte för indirekta skador.

12.2 Vårt totala ansvar är begränsat till ett prisbasbelopp per kalenderår.

12.3 Ansvarsbegränsningen gäller inte vid grov vårdslöshet eller personskador.

12.4 Vi ersätter inte skador på grund av felaktig information från Kunden.

13. Personuppgifter

13.1 Vi behandlar personuppgifter enligt vår integritetspolicy. Se vår policy för mer information.

14. Övrigt

14.1 Kunden får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter utan vårt godkännande.

14.2 Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor och meddelar Kunden minst en månad i förväg.

15. Tvist och Lagval

15.1 Tvister kan prövas av Allmänna Reklamationsnämnden om parterna inte kan lösa dem på egen hand.

15.2 Svensk lag tillämpas på avtalet.

15.3 Tvister avgörs av tingsrätt i Västerås, men Kunden kan även välja att väcka talan vid sin hemort.

Senast uppdaterad: 18/09/2024.

MKC Movement AB, org. nr. 559414-1854
Godkänd för F-skatt
Ansvarsförsäkring via Länsförsäkringar